Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Financial and management accounting

Oggetto:

Financial and management accounting

Oggetto:

Anno accademico 2019/2020

Codice dell'attività didattica
ECM0214A
Docente
Prof. Sara Bonini Baraldi (Titolare del corso)
Insegnamento integrato
Corso di studi
Laurea magistrale in Economia dell'Ambiente, della Cultura e del Territorio - a Torino [0403M21]
Anno
1° anno
Tipologia
Caratterizzante
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
SECS-P/07 - economia aziendale
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Consigliata/Recommended
Tipologia d'esame
Scritto
Prerequisiti
nessuno
Propedeutico a
nessuno
Mutuato da
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

ll modulo ha un doppio obiettivo. Da un lato intende introdurre gli studenti nuovi alla disciplina ai principi basi della contabilità: questi studenti impareranno cosa si intende per informazioni economiche, come sono sviluppate, come sono utilizzate e cosa significano. Verrà introdotto il bilancio e i principali strumenti di controllo di gestione per migliorare la capacità di decisione e di problem solving degli studenti in un contesto aziendale. Dall’altro lato, il corso è pensato per fornire agli studenti che già posseggono le basi di contabilità e controllo, un introduzione al linguagggio economico-contabile in inglese, al fine di migliorare le loro capacità di inserirsi all’interno di un contesto lavorativo internazionale.



The module has a double aim. First, the course will introduce those students who have never approached accounting before to the basics of the discipline: they will learn what accounting information is, how it is developed, how it is used and what it means. Financial statements are examined to learn what they do and do not communicate, enhancing the student’s decision-making and problem-solving abilities from a user perspective. Second, the course will introduce those students who are already experts in accounting, to the basic language of the discipline in English, improving their possibilities to work in an international environment.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

1) Conoscenza e capacità di comprensione.
Sviluppare una comprenzione generale delle informazioni contabili; sviluppare il linguaggio tecnico contabile in inglese; imparare come le informazioni contabili possono essere utilizzate per prendere decisioni; sviluppare una conoscenza generale del comportamento dei costi per la pianificazione e il controllo.


2) Capacità di applicare conoscenza e comprensione.
Il corso intende fornire agli studenti gli strumenti concettuali  di base per comprendere la complessa e dinamica realtà delle aziende dal punto di vista contabile. Diversi esercizi saranno svolti per poter permettere l’applicazione dei concetti introdotti in classe a casi specifici.

3) Autonomia di giudizio.
Gli studenti saranno in grado di elaborare una propria riflessione sulle dinamiche economiche delle aziende nei settori di propria competenza, sviluppando capacità decisionale e di elaborazione delle informazioni contabili.

4) Abilità comunicative.
La capacità di ascolto e comunicazione degli studenti verrà stimolata attraverso una forma di relazione docente-discente aperta e interattiva.

5) Capacità di apprendimento.
Tra le precise finalità del corso vi è anche quella di sviluppare le capacità critica e di auto-apprendimento degli studenti.

1) Knowledge and understanding ability

To develop a general understanding of the accounting information; To learn the technical language of financial accounting and cost accounting in English; To learn how the accounting information can be used to make economic decisions and informed judgment; To develop a general understanding of costs behaviour for planning, controlling and decision making processes.

 

2)      Capability to apply knowledge and understanding

The course will provide the conceptual tools to face with method and critical approach the complex and dynamic reality of corporation from the accounting  point of view. Several exercises will be presented in class to apply theoretical concepts and tools.

3)      Capability to approach the subject in a critical manner

Students will be able to elaborate a personal reflection on the economic dynamics in the sector of their interest.

 4)      Communication abilities

The dialogue with the professor and among them will allow students to develop interaction and communication capabilities.

5)      Learning ability

Through individual activities and study the course aims to develop the self-learning abilities of the students.



Oggetto:

Modalità di insegnamento

Il corso verrà tenuto in presenza dalla dott.ssa Bonini Baraldi e si compone di parti teoriche e svolgimento esercizi. Il materiale didattico prevede l'uso di Power Point, file di esercizi svolti e domande a risposta multipla che saranno messi a disposizione degli studenti al termine di ogni lezione sulla piattaforma moodle.

The course will be held in presence by prof. Sara Bonini Baraldi and will include both theory and exercises. The material will include the use of Power point presentations, exercises with solutions and multiple choice questions which will be provided on line at the end of each lesson.



Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame sarà scritto sulla base del materiale discusso durante le lezioni e della bibliografia. L'esame - sia per frequentanti che per non frequentanti - consisterà in alcune domande a risposta multipla e due esercizi.

NB: Verrà verbalizzato un unico voto d'esame, calcolalto come media dei voti ottenuti nei due singoli moduli.



 

The exam will be written based on the material discussed during the lessons, based on exercizes and multiple choice questions. The exam will be the same for attending and non-attending students.

NOTE: Only one grade will be registered, calculated as the average of the grades obtained in the two specific modules.



Oggetto:

Programma

 

PART A – FINANCIAL ACCOUNTING

Class 1: Introduction, Syllabus and Schedule, self-evaluation exercise - Chapter 1

 

Class 2:  Financial accounting and Financial statements: Balance sheet, income statement, statement of changes in owners' equity, statement of cash flows - exercises - Chapter 2 

Class 3: From transactions to financial statements: The bookkeeping process and transaction analysis - exercises - Chapter 4

 

Class 4: From transactions to financial statements: the ending adjustments - exercises - Chapter 4

Class 5: Financial statement analysis - exercises - Chapter 3, Chapter 11: pp 410-421 + 425-432

 

PART B – MANAGERIAL ACCOUNTING

Class 6: Managerial accounting and cost-volume-profit relationships - exercises - Chapter 12

Class 7: Cost-volume-profit relationships (continues) - exercises - Chapter 12 (continues)

Class 8: Cost accounting and relevant costs for decision making purposes - exercises -Chapter 13 (pp.494-507), Chapter 16 (pp. 620 - 635)

Class 9: Cost accounting and Relevant costs for decision making purposes – long term decisions - exercises - Chapter 16 (pp. 636- 648); Chapter 6 Appendix (pp. 219 – 227)

Class 10: Cost analysis for planning: budgeting - exercises - Chapter 14 (pp. 538 – 556)

Class 11: Cost control - exercises - Chapter 15 (PP. 581 – 592 ; 596 – 603)

Class 12:  Exam simulation 

 

 

PART A – FINANCIAL ACCOUNTING

Class 1: Introduction, Syllabus and Schedule, self-evaluation exercise - Chapter 1

 

Class 2:  Financial accounting and Financial statements: Balance sheet, income statement, statement of changes in owners' equity, statement of cash flows - exercises - Chapter 2 

 

Class 3: From transactions to financial statements: The bookkeeping process and transaction analysis - exercises - Chapter 4

 

Class 4: From transactions to financial statements: the ending adjustments - exercises - Chapter 4

 

Class 5: Financial statement analysis - exercises - Chapter 3, Chapter 11: pp 410-421 + 425-432

 

PART B – MANAGERIAL ACCOUNTING

Class 6: Managerial accounting and cost-volume-profit relationships - exercises - Chapter 12

Class 7: Cost-volume-profit relationships (continues) - exercises - Chapter 12 (continues)

Class 8: Cost accounting and relevant costs for decision making purposes - exercises -Chapter 13 (pp.494-507), Chapter 16 (pp. 620 - 635)

Class 9: Cost accounting and Relevant costs for decision making purposes – long term decisions - exercises - Chapter 16 (pp. 636- 648); Chapter 6 Appendix (pp. 219 – 227)

Class 10: Cost analysis for planning: budgeting - exercises - Chapter 14 (pp. 538 – 556)

Class 11: Cost control - exercises - Chapter 15 (PP. 581 – 592 ; 596 – 603)

Class 12:  Exam simulation 

 

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

Marshall, McManus, Viele. Accounting. What numbers mean. McGrawHill [si vedano i capitoli selezionati]



Marshall, McManus, Viele. Accounting. What numbers mean. McGrawHill [see selected chapters]





Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 28/01/2020 09:24
Location: https://www.didattica-est.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!