- Oggetto:
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Laboratorio: HUMANOMICS: ETHICS AND ECONOMICS (non attivo)
- Oggetto:
Lab: HUMANOMICS: ETHICS AND ECONOMICS
- Oggetto:
Anno accademico 2024/2025
- Codice attività didattica
- LABCLEST02
- Corso di studio
- Laurea in Economia e Statistica per le Organizzazioni - a Torino [0402L31]
- Anno
- 1° anno, 2° anno, 3° anno
- Periodo
- Secondo semestre
- Tipologia
- Altre attività
- Crediti/Valenza
- 2
- SSD attività didattica
- SECS-P/01 - economia politica
SECS-P/04 - storia del pensiero economico - Erogazione
- Tradizionale
- Lingua
- Inglese
- Frequenza
- Obbligatoria/Compulsory
- Tipologia esame
- Orale
- Tipologia unità didattica
- corso
- Prerequisiti
- A good knowledge of English Language as well as of Microeconomics could facilitate the understanding of some topics covered in class, however no propaedeutic course is required. For the purposes of the study, what matters most is student's interest in a humanistic, ethical and philosophical approach to the economy and Economics, a good disposition to critical thinking, the reading of lesson materials in advance, active participation in the course and class discussions.
- Oggetto:
Sommario insegnamento
- Oggetto:
Obiettivi formativi
Nota: il Seminario è erogato in lingua inglese. Si veda la scheda "English".
In conformità agli obiettivi formativi del Corso di Laurea, il Seminario si propone di sviluppare una conoscenza critica, applicata e interdisciplinare - all'intersezione tra Economia ed Etica - fornendo un'introduzione ai più recenti tentativi di (ri)umanizzare la scienza economica.
Il Seminario mostra come e perché l'etica - la riflessione su ciò che è giusto e sbagliato - è importante per l'economia e le politiche economiche. Si concentra su alcune attuali e controverse questioni di metodologia, etica applicata e di policies: la scienza ha bisogno dell'etica? In che modo i giudizi etici influenzano l'analisi economica? Quale criterio economico e / o etico dovremmo adottare per valutare le politiche pubbliche? Ad esempio: l'efficienza e l'analisi costi-benefici e / o altri criteri quali uguaglianza e giustizia sociale, libertà individuale, benessere, ecc.? Il mercato spiazza o allontana i moventi morali dell'azione umana? Esistono limiti morali ai mercati? Cosa i soldi possono o non possono comprare?
Nell'affrontare le suddette questioni e le loro implicazioni, il Seminario seguirà l'obiettivo educativo implicitamente contenuto nel monito del premio Nobel per l'economia, Friedrich A. von Hayek: "nobody can be a great economist who is only an economist — and I am even tempted to add that the economist who is only an economist is likely to become a nuisance if not a positive danger." (FA von Hayek, Studies in Philosophy, Politics and Economics, 1967). Se questo era vero mezzo secolo fa, lo è ancora di più oggi, nella misura in cui l'approccio interdisciplinare e le capacità di pensiero critico sono necessari per affrontare le sfide della complessità del mondo contemporaneo.
In accordance with the educational objectives of the Degree program, the seminar aims to develop critical, applied and interdisciplinary knowledge - at the intersection of Economics and Ethics - providing an introduction to the most recent attempts to re-humanize economic science.
The Seminar shows how and why ethics – consideration of right and wrong – matters to economics and economic policies. It focuses on some topical and controversial issues of methodology, applied ethics and policies: Does science need ethics? How do ethical judgments affect economic analysis? Which economic and/or ethical criterion should we adopt to evaluate public-policies? For example: efficiency and cost-benefit analysis and/or other ethical criterion based on equality and social justice, individual freedom, well-being, etc.? Do markets crowd out moral and intrinsic motivations? Are there moral limits to markets? What money can or cannot buy?
In addressing the aforementioned issues and their implications, the Seminar will follow the educational objective contained in the warning of the Nobel laureate in economics, Friedrich von Hayek: "nobody can be a great economist who is only an economist — and I am even tempted to add that the economist who is only an economist is likely to become a nuisance if not a positive danger." (F.A. von Hayek, Studies in Philosophy, Politics and Economics, 1967). If this was true half a century ago, it is even more true today, to the extent that an interdisciplinary approach and critical thinking skills are needed to face the challenges of the complexity of the contemporary world.
- Oggetto:
Risultati dell'apprendimento attesi
Nota: il Seminario è erogato in lingua inglese. Si veda la scheda "English".
Lo studente, partecipando attivamente a lezioni frontali, attività pratiche del corso, gruppi di lavoro e presentazioni individuali, e superando con successo l'esame finale, acquisirà le seguenti competenze:
Conoscenza e capacità di comprensione: saprà riconoscere i giudizi di valore assunti o presupposti dagli economisti, le principali questioni etico-economiche contemporanee e le loro concrete implicazioni sociali e politiche.
Capacità di applicare la conoscenza e la comprensione: saprà interpretare e applicare le nozioni acquisite durante il corso per valutare criticamente le politiche pubbliche, le loro assunzioni valoriali e conseguenze etiche. I materiali sulla piattaforma digitale del corso, i compiti a casa, le discussioni in aula, brevi test e domande a risposta multipla permetteranno agli studenti di verificare le proprie competenze in tempo reale.
Autonomia di giudizio: sarà in grado di raccogliere fonti e materiali di studio, leggere, interpretare e analizzare con pensiero critico testi chiave, esperimenti, opinioni prevalenti o minoritarie, critiche e proposte di studiosi, e acquisirà la capacità di valutare autonomamente tali materiali formulando il proprio giudizio critico sulla loro applicazione a casi concreti, individuando le soluzioni appropriate attraverso discussioni in classe, ricerche individuali e / o presentazioni.
Abilità comunicative: svilupperà capacità comunicative - attraverso discussioni in aula e presentazioni individuali - relative a contesti e problematiche differenti, acquisendo così ulteriori capacità argomentative.
Capacità di apprendimento: le conoscenze acquisite consentiranno di comprendere ed interpretare in modo autonomo tematiche controverse e contemporanee di etica economica. Sviluppando una solida conoscenza degli aspetti principali della materia, lo studente potrà continuare ad approfondire in autonomia le tematiche affrontate nel corso per ulteriori ricerche in vista della tesi di laurea e per intraprendere i vari corsi di specializzazione.
By actively participating in lectures, practical course activities, working groups and individual presentations, as well as by succesfully passing the the final exam, the student will have acquired the following skills:
Knowledge and understanding: will be able to recognize the value assumptions made by economists, the main contemporary ethic-economic issues and their concrete societal and policy implications.
Ability to apply knowledge and understanding: will be able to interpret and apply the notions acquired during the course to critically evaluate public-policies and their ethical assumptions and consequences. Materials on the digital platform of the course, homework, classroom discussions, short tests and multiple choice questions will allow students to verify their skills in real time.
Autonomy of judgment: will be able to collect materials, to read, interpret and analyze with critical thinking key texts, experiments, papers, sources, prevailing or minority opinions, scholars’ criticisms and proposals, and will acquire the ability to independently evaluate these materials by formulating their own critical judgment on the application of them to concrete cases, identifying the appropriate solutions to practical cases through class discussions, individual research and/or presentation.
Communication skills: will learn to put into practice communication skills - through classroom discussions and individual presentations - related to different contexts and problems, thus acquiring further argumentative skills.
Learning skills: the acquired knowledge will allow to understand and interpret autonomously contentious contemporary issues of economic philosophy, developing a solid knowledge of the fundamental aspects of the subject-matter that will allow the students to continue to deepen autonomously the topics addressed in the course for further researches in view of the degree thesis and to undertake the various post-graduate courses.
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Programma
Nota: il Seminario è erogato in lingua inglese. Si veda la scheda "English".
Il programma del Seminario (12 ore complessive, 6 lezioni di 2 ore ciascuna) è suddiviso in quattro parti strettamente interconnesse. Dopo una ricostruzione delle ragioni storiche e metodologiche del divorzio tra etica ed economia, il Seminario analizza tre contemporanei e controversi ambiti di studio che mostrano in quali casi e perché l'economia non può evitare la riflessione etica:
1) Etica ed Economia: economia positiva ed economia normativa, fatti e valori, giudizi di valore metodologici e giudizi di valore etici;
2) Welfare e 'Well-being': Welfare economics, efficienza, nozioni di benessere e soddisfazione delle preferenze;
3) Mercati, Morale, e "Quello che i soldi non possono comprare": mercificazione, spiazzamento di motivazioni intrinseche e limiti morali del mercato;
4) Disuguaglianza e giustizia distributiva: diritti, beni primari e capacitazioni
The Seminar program (12 hours overall, 6 lessons of 2 hours each) is divided into four interconnected parts. It starts from the historical and methodological reasons for the divorce between ethics and economics and then analyzes three contemporary and controversial fields of study that show in which cases and why economics cannot avoid dealing with ethics:
1) Ethics and Economics: positive and normative economics, facts and values, methodological and ethical value judgments;
2) Welfare and Well-being: welfare economics, efficiency, well-being and preferences satisfaction;
3) Markets, Morals and What Money Can't Buy: commodification, crowding out of intrinsic motivations, and the moral limits to market;
4) Inequality and Distributive Justice: rights, primary goods and capabilities
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Modalità di insegnamento
Nota: il Seminario è erogato in lingua inglese. Si veda la scheda "English".
Lezioni e discussioni in aula per 12 ore complessive (2 CFU).
Le lezioni sono concepite nella logica dell'apprendimento attivo, individuale e collettivo, degli studenti, attraverso l’analisi di casi studio, film e documentari, simulazioni, problem-solving, gruppi di lavoro e processi decisionali di gruppo, discussioni collettive in aula (o virtual room) e presentazione finale dei lavori/ricerche individuali o di gruppo.
Ai fini dell'apprendimento attivo, agli studenti è richiesto di leggere o prendere visione anticipatamente del materiale oggetto di discussione nelle lezioni e caricato in anticipo nella pagina web del corso (sezione "Materiale didattico"). I materiali da visionare in anticipo possono includere: slides, video, brevi articoli/capitoli, estratti di testo, etc.
Lectures and discussions, 12 hours overall (2 CFU).
Lessons are conceived in the logic of active, individual and collective learning of students through the analysis of case studies, film and documentaries, simulations, problem-solving, working groups and group decision-making, collective discussions in the classroom (or virtual room) and final presentation of individual or group works/research.
For the purpose of active learning, students are required to read or view in advance the materials discussed in the lessons and uploaded in advance on the course web page (section "Didactic material"). The materials to be viewed in advance may include: slides, videos, short articles / chapters, text extracts, etc.
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Modalità di verifica dell'apprendimento
Nota: il Seminario è erogato in lingua inglese. Si veda la scheda "English".
La verifica dei risultati dell'apprendimento avverrà:
1) costantemente, attraverso i lavori di gruppo e le discussioni in aula (o virtual room);
2) alla fine del corso, attraverso un esame in forma orale vertente su uno o due breve/i articolo/i o capitolo/i di libro a scelta dello studente (fra quelli indicati in bibliografia) e da concordare con il docente.
Ai fini dell'ottenimento dell'idoneità lo studente dovrà dimostrare la sua capacità di: a) ragionamento critico; b) confrontare criticamente la lettura a scelta con i temi e problemi trattati a lezione; c) saper prendere posizione tra tesi o teorie contrapposte.
Il giudizio finale di idoneità dipenderà dalla sommatoria dei due seguenti elementi di valutazione:
- 50%: livello di interazione e partecipazione alle attività previste dal corso e alle discussioni in aula;
- 50%: Esame al termine del seminario.
The assessment of learning outcomes will occur through an oral examination concerning one/two short article/s or book chapter/s chosen by the student (among those listed in the bibliography).
For the purpose of passing the exam, the student must demonstrate the ability of: a) critical thinking; b) critically compare the chosen reading with the topics and problems dealt with in class; c) knowing how to take a stand between competing theories or theses.
The final evaluation, for the purpose of successfully passing the seminar and obtaining the 2 credits, is given by the sum of the two following parameters:
- 50%: level of interaction and participation in the scheduled activities and classroom discussions;
- 50%: Exam at the end of the seminar.
Testi consigliati e bibliografia
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Nota: il Seminario è erogato in lingua inglese. Si veda la scheda "English".
Mandatory readings:
- J. Reiss, Philosophy of Economics. A contemporary Introduction, Routledge, 2013: Ch. 1: “The Why, What and How of Philosophy of Economics” (pp. 1-11); Ch. 12: “Welfare and Well-being”; Ch. 13: “Market and Morals”; Ch. 14: “Inequality and Distributive Justice” (pp. 209-277).
Further readings [note: this sections is currently being updated]:
Students will have choose one or more among the following readings according to their research interests:
Ethics and Economics:
- Sen, A. (1999). On ethics and economics. Oxford University Press: Ch 1 and Ch 2.
- Hausman, D. M., & McPherson, M. S. (1993). Taking ethics seriously: economics and contemporary moral philosophy. Journal of economic literature, 31(2), 671-731.
- White, M. (2018).On the Relationship between Ethics and Economics. Annals of the Fondazione Luigi Einaudi, 52: 45-56; AND Davis, J. B. (2018). Comment on White. On the Relationship between Ethics and Economics. Annals of the Fondazione Luigi Einaudi, 52: 57-68.
Markets, Morals and What Money Can't Buy:
- Sandel, M. (1998) What Money Can't Buy. The Tanner Lectures on Human Values.
- Bruni, L., & Sugden, R. (2013). Reclaiming virtue ethics for economics. Journal of Economic Perspectives, 27(4), 141-64.
- Hodgson, G. M. (2020). On the limits of markets. Journal of Institutional Economics, 1-18. AND Brennan, J., & Jaworski, P. (2020). If you can do it for free, there's some way to do it for money. Journal of Institutional Economics, 1-5.
- Besley, Timothy. 2013. “What’s the Good of the Market? An Essay on Michael Sandel’s What Money Can’t Buy.” Journal of Economic Literature 51(2): 478 – 95
- Frey, Bruno S. 1994. “How Intrinsic Motivation Is Crowded In and Out.” Rationality and Society, 6(3): 334 – 52.
- van Staveren, I. 2009. “Comunitarianism and the Market: A Paradox.” Review of Social Economy 67(1): 25 – 47.
- Silvestri, P. (2019) The All Too Human Welfare State: Freedom Between Gift and Corruption. Teoria e critica della regolazione sociale, 2: 123-145. https://doi.org/10.7413/19705476007
- Brennan, J., & Jaworski, P. M. (2015). Markets without symbolic limits. Ethics, 125(4), 1053-1077.
- Brennan, J., & Jaworski, P. (2015). In defense of commodification. Moral Philosophy and Politics, 2(2), 357.
- Storr, V. H., & Choi, G. S. (2019). Do markets corrupt our morals?. Springer Nature: Introduction and conclusion, AND a chapter freely chosen by the student.
Inequality and Distributive Justice:
- Hausman D.M., McPherson M., Satz D., Economic Analysis, Moral Philosophy and Public Policy, Cambridge (third edition), spec. Introduction, Ch. 1: "Ethics and Economics", pp. 1-15 and part III: "Liberty, Rights, Equality and Justice", pp. 173-243.
- Sandel M. Justice. What's the right thing to do? (Any Edition): Ch. 2: "The greatest happiness principle: utilitarianism"; Ch. 3: "Do we own ourselves?: libertarianism"; Ch. 6: "The case for equality: John Rawls"
- Nozick, R. (1974). Distributive Justice. Philosophy & Public Affairs 3: 45-126.
- Rawls, J. (1969). Distributive Justice. In Ryan (ed.) Justice, Oxford UP 1993; also in Stewarts (ed.) Readings in Political Philosophy.
- Sen A., Inequality Reexamined, Oxford, Oxford University Press, 1992, Introduction, Ch. 1: "Equality of What?", Ch. 2: "Freedom, Achievement and Resources"; AND Sen, A. (2003) Development as capability expansion. Readings in Human Development. Concepts, Measures and Policies for a Development Paradigm, pp. 3-16
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Note
Nota: il Seminario è erogato in lingua inglese. Si veda la scheda "English".
Il Seminario inzierà nel secondo semestre 2021-22
Gli studenti interessati al Seminario sono pregati:
1) di iscriversi al più presto attraverso Moodle (pulsante al fondo della pagina);
2) di partecipare all'incontro informativo (virtuale) che si terrà Mercoledì 27 Ottobre ore 15.15 al seguente link:
meet.google.com/uga-csxb-tzi
Informazioni più dettagliate saranno date nella prima lezione.
Per ulteriori informazioni contattare il docente via mail.
L'orario di ricevimento è fissato nell'ora successiva al termine delle lezioni. In alternativa contattare il docente via mail.
Students interested in the Seminar are requested to register as soon as possible through Moodle (button at the bottom of the page).
The Seminar will be held in the Second Semester
More detailed information will be given in the first lesson.
For further information, please contact the teacher by email.
- Registrazione
- Aperta
- Apertura registrazione
- 21/10/2020 alle ore 00:00
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