Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Economia dell'impresa e dell'industria

Oggetto:

Economics of the firm and the industry

Oggetto:

Anno accademico 2015/2016

Codice dell'attività didattica
ECM0043A - ECM0044A
Docente
Pier Paolo Patrucco (Titolare del corso)
Insegnamento integrato
Corso di studi
Laurea in Economia e Statistica per le Organizzazioni - a Torino [0402L31]
Anno
3° anno
Tipologia
Di base
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
SECS-P/02 - politica economica
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Italiano
Modalità di frequenza
Consigliata/Recommended
Tipologia d'esame
Scritto ed orale
Prerequisiti
Gli studenti dovrebbero aver frequentato i corsi di Economia politica, Analisi economica aggregata, Microeconomia intermedia, Innovazione e crescita, e sostenuto i relativi esami; ovvero gli studenti dovrebbero possedere una buona conoscenza degli strumenti analitici e metodologici dell'economia, ed in particolare dell'economia industriale.
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

Il corso fornisce le competenze per l’analisi teorica ed applicata delle strategie competitive  e di crescita dell’impresa, a partire dalle caratteristiche di mercato, industriali, tecnologiche ed istituzionali dell’ambiente con il quale l’impresa interagisce.

Il corso farà particolare riferimento alle concezioni dell'impresa, alternative a quelle tradizionali, che considerano l'innovazione e la conoscenza, i network e le collaborazioni strategiche come leve per la crescita e la competitività dell'impresa stessa.

Il corso approfondirà il tema dell'apprendimento e del cambiamento organizzativo.

The course will provide skills and tools for the theoretical and empirical analysis of the features and strategies the firm implements in order to compete and develop, considering the market, industrial, technological and institutional characteristics of the environment with which firms interplays.

The course will focus on those perspectives on the firm, alternative to traditional ones, that consider innovation and knowledge, networks and collaborations as drivers for the growth and competitiveness of the firm.

The course will pay a specific attention to the issues of organizational learning and organizational change.


Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Conoscenza della terminologia scientifica e capacità di comprensione degli aspetti teorici tipici dell’economia dell’organizzazione, contenuti nei libri di testo e presentati a lezione.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione nell’interpretazione di problemi e tematiche empiricamente rilevanti per le imprese e le loro scelte organizzative, in particolare con riferimento ai temi dell’innovazione e del coordinamento delle competenze dell’impresa.

Autonomia di giudizio e conseguente possibilità di sviluppare considerazioni analitiche e ipotesi di ricerca necessarie per investigare autonomamente tematiche teoricamente ed empiricamente rilevanti dell’economia dell’organizzazione.

Abilità comunicative per divulgare in forma scritta e orale i risultati delle analisi condotte, sotto forma per esempio di report, brevi saggi e presentazioni orali.

Capacità di applicare i metodi e gli strumenti acquisiti per aggiornare ed approfondire i contenuti studiati, anche in contesti professionali, e per sviluppare analisi e ricerche successive.



Knowledge of scientific terminology and understanding of the theoretical aspects specific to the economics of organizations, both included in textbooks and presented during lectures.

Applying knowledge and understanding to the interpretation of problems and issues empirically relevant for firms and their organizational choices, with a special emphasis on the coordination of innovative resources and competencies.

Autonomous understanding and consequent possibility of developing analytical considerations and research hypothesis needed to independently investigate issues that are relevant both theoretically and empirically to the economics of organization.

Communication skills to disseminate through written and oral communication the results of the analysis, for example in the form of reports, essays, and public presentations.

Ability to apply the methods and tools acquired to update and investigate the contents studied, even in professional contexts, and to develop further research and analysis.



Oggetto:

Modalità di insegnamento



L'insegnamento prevede lezioni frontali con esemplificazione in aula di casi concreti ed esercitazioni con lavori in gruppo.

Lectures, case studies and group work.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'apprendimento verrà verificato attraverso modalità scritte e orali. In particolare, sono previste attività di valutazione formativa in itinere, basate su attività di gruppo al fine di stimolare la capacità di interazione e di team work degli studenti, in cui gli studenti lavoreranno su casi concreti, dovranno applicare i modelli e gli strumenti visti a lezione all'analisi di problemi reali delle imprese e dovranno presentare (attività di reporting) alla classe i risultati del loro lavoro (20% del voto finale). Inoltre, è prevista una prova scritta (alla fine del corso) con domande aperte e a risposta multipla in cui gli studenti dovranno mostrare la capacità di analisi teorica dei problemi presentati durante il corso (40% del voto finale). Infine, a completamento delle attività di verifica, gli studenti dovranno redarre un essay della lunghezza di circa 3000-5000 parole, in cui applicano modelli e strumenti teorici all'analisi empirica (sia qualitativa che quantitativa) di un problema specifico dell’economia dell’impresa e dell’industria (40% del voto finale).

Learning will be verified through written and oral modes. In particular, activities are provided for ongoing formative assessment, based on group activities in order to enhance interaction skills and team work, in which students will work on real cases, applying theories and models to the analysis of real-world problems of the firm and must submit (reporting activities) to the class the results of their work (20% of the final grade). In addition, there is a written test (at the end of the course) with open-ended and multiple-choice questions in which students will have to show the ability of theoretical analysis of the problems presented during the course (40% of the final grade). Finally, to complete the verification activities, students will write up an essay of about 3000-5000 words, applying theoretical tools, models and empirical analysis (qualitative and quantitative) of a specific problem of a given firm or industry (40% of the final grade).

Oggetto:

Programma

1. Introduzione all’economia dell’organizzazione: approcci alternativi al problema del coordinamento delle risorse dell’impresa

2. La struttura della produzione e i confini dell’impresa

3. Il trade-off tra impresa e mercato

4. Conoscenza e competenze nell’impresa e nel suo ambiente

5. Modularità, networks e organizzazioni ibride

1. Introduction to the economics of organization: alternative approaches to the problem of resources coordination in the firm

2. Production structures and the boundaries of the firm

3. The trade-off between the market and the firm

4. Knowledge and competencies in the firm and its environment

5. Modularity, networks and hybrid organizations


Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

Testi di base e generali (scritto a domande aperte e a risposta multipla)

David Besanko, David Dranove, Mark Shanley e Scott Schaefer, Economia dell’Industria e Strategie dell’Impresa, Torino: ISEDI, 2013, capp. 1 (lettura), 2, 3, 4, 8, 9, 11, 13.

Jan Fagerberg, David C. Mowery, Richard R. Nelson, Innovazione. Imprese, industrie, economie, Roma, Carocci, 2008, capp. 2 e 5.

 

Testi specifici e di approfondimento ai quali si farà riferimento durante il corso (utili per la redazione dell’essay):

Struttura della produzione

Adam Smith, The Wealth of Nations. Oxford: Clarendon Press, Glasgow edition, 1976, Book I, Chapters I-III.

George Stigler, "The Division of Labor Is Limited by the Extent of the Market," Journal of Political Economy 59(3): 185-193 (1951).

Axel Leijonhufvud, "Capitalism and the Factory System," in R. N. Langlois, ed., Economic as a Process: Essays in the New Institutional Economics. New York: Cambridge University Press, 1986.

Edward Ames and Nathan Rosenberg, "The Progressive Division and Specialization of Industries," The Journal of Development Studies 1(4): 363-383 (1965).

Richard N. Langlois, "Cognitive Comparative Advantage and the Organization of Work," Journal of Economic Psychology 24: 187-207 (2003).

Robert Gibbons, “Four formal(izable) theories of the firm?” Journal of Economic Behavior & Organization 58:  200–245 (2005)

 

Impresa e mercato

Ronald Coase, “The Nature of the Firm,” Economica (N.S.) 4: 386-405 (November 1937).

Oliver E. Williamson, “The Economics of Organization: The Transaction Cost Approach,” American Journal of Sociology 87(3): 548-577 (November 1981).

 

Conoscenza e competenze

F. A. Hayek, “The Use of Knowledge in Society,” American Economic Review 35(4): 519-530 (1945)

G. B. Richardson, "The Organisation of Industry," Economic Journal 82(327): 883-896 (1972).

David J. Teece, "Profiting from Technological Innovation: Implications for Integration, Collaboration, Licensing, and Public Policy," Research Policy 15: 285-305 (December 1986).

C. K. Prahalad and Gary Hamel, "The Core Competence of the Corporation," Harvard Business Review, May-June 1990, pp. 79-91

Alfred D. Chandler, "Organizational Capabilities and the Economic History of the Industrial Enterprise," Journal of Economic Perspectives 6(3): 79-100 (1992).

 

Modularità, network e organizzazioni ibride

Richard N. Langlois and Giampaolo Garzarelli,"Of Hackers and Hairdressers: Modularity and the Organizational Economics of Open-source Collaboration," Industry & Innovation 15(2): 125-143 (April 2008).

Richard N. Langlois, "The Vanishing Hand: The Changing Dynamics of Industrial Capitalism," Industrial and Corporate Change, 12(2): 351-385 (April 2003).

Richard N. Langlois, "Chandler in a Larger Frame: Markets, Transaction Costs, and Organizational Form in History," Enterprise and Society 5(3): 355-375 (September 2004).

Pier Paolo Patrucco, “The evolution of knowledge organization and the emergence of a platform for innovation in the car industry”, Industry and Innovation 21 (3): 243-266 (April 2014).



General textbooks (written test with open and multiple-choice questions)

 

David Besanko, David Dranove, Mark Shanley and Scott Schaefer, Economics of Strategy, New York, Wiley, 2006, ch. 1 (reading), 2, 3, 4, 8, 9, 11, 13.

Jan Fagerberg, David C. Mowery and Richard R. Nelson, The Oxford Handbook of Innovation, Oxford, Oxford University Press, 2004, ch.  2 and 3.

 

Specific papers that are references during the classes (useful for essay):

 

Structure of production

Adam Smith, The Wealth of Nations. Oxford: Clarendon Press, Glasgow edition, 1976, Book I, Chapters I-III.

George Stigler, "The Division of Labor Is Limited by the Extent of the Market," Journal of Political Economy 59(3): 185-193 (1951).

Axel Leijonhufvud, "Capitalism and the Factory System," in R. N. Langlois, ed., Economic as a Process: Essays in the New Institutional Economics. New York: Cambridge University Press, 1986.

Edward Ames and Nathan Rosenberg, "The Progressive Division and Specialization of Industries," The Journal of Development Studies 1(4): 363-383 (1965).

Richard N. Langlois, "Cognitive Comparative Advantage and the Organization of Work," Journal of Economic Psychology 24: 187-207 (2003).

Robert Gibbons, “Four formal(izable) theories of the firm?” Journal of Economic Behavior & Organization 58:  200–245 (2005)

 

The firm and the market

Ronald Coase, “The Nature of the Firm,” Economica (N.S.) 4: 386-405 (November 1937).

Oliver E. Williamson, “The Economics of Organization: The Transaction Cost Approach,” American Journal of Sociology 87(3): 548-577 (November 1981).

 

Knowledge and competencies

F. A. Hayek, “The Use of Knowledge in Society,” American Economic Review 35(4): 519-530 (1945)

G. B. Richardson, "The Organisation of Industry," Economic Journal 82(327): 883-896 (1972).

David J. Teece, "Profiting from Technological Innovation: Implications for Integration, Collaboration, Licensing, and Public Policy," Research Policy 15: 285-305 (December 1986).

C. K. Prahalad and Gary Hamel, "The Core Competence of the Corporation," Harvard Business Review, May-June 1990, pp. 79-91

Alfred D. Chandler, "Organizational Capabilities and the Economic History of the Industrial Enterprise," Journal of Economic Perspectives 6(3): 79-100 (1992).

 

Modularity, networks and hybrid organizations

Richard N. Langlois and Giampaolo Garzarelli,"Of Hackers and Hairdressers: Modularity and the Organizational Economics of Open-source Collaboration," Industry & Innovation 15(2): 125-143 (April 2008).

Richard N. Langlois, "The Vanishing Hand: The Changing Dynamics of Industrial Capitalism," Industrial and Corporate Change, 12(2): 351-385 (April 2003).

Richard N. Langlois, "Chandler in a Larger Frame: Markets, Transaction Costs, and Organizational Form in History," Enterprise and Society 5(3): 355-375 (September 2004).

Pier Paolo Patrucco, “The evolution of knowledge organization and the emergence of a platform for innovation in the car industry”, Industry and Innovation 21 (3): 243-266 (April 2014).





Oggetto:

Note

Gli articoli in inglese verranno resi disponibili agli studenti all'inizio delle lezioni.


Papers in English will be available for students at the beginning of the classes

Oggetto:

Altre informazioni

http://www.didattica-est.unito.it/do/home.pl/View?doc=home_appelli.html
Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 23/11/2015 10:56
Location: https://www.didattica-est.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!